تبلیغات
:: مهران مدیری :: - چهارمین روز از دومین جشنواره‌ی ملی دانشجویان ایران

:: مهران مدیری ::

چهارمین روز از دومین جشنواره‌ی ملی دانشجویان ایران

پنجشنبه 14 اردیبهشت 1385

چهارمین روز از دومین جشنواره‌ی ملی دانشجویان ایران
با حضور فرهاد آئیش ،مرضیه برومند و مسعود رسام

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: تلویزیون و رادیو
چهارمین روز دومین جشنواره ملی دانشجویان ایران چهارشنبه ‌١٣/٢/٨٥ با حضور هنرمندان و با موضوع طنز در تلویزیون واقع در آمفی تئاتر دانشكده صدا و سیما برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این همایش هنرمندانی چون فرهاد آئیش، مرضیه برومند و مسعود رسام میزبان دانشجویان و حضار برنامه بودند.
در ابتدای صحبت هر یك از هنرمندان به تعریف از طنز پرداختند و هر یك در رابطه با این سئوال كه طنز چیست ابراز عقیده كردند.
فرهاد آئیش كارگردان و بازیگر تلویزیون و سینما به این نكته اشاره كرد كه طنز در سطح كلان مانند تلویزیون مقوله ظریف و قابل تاملی است و در ساختن طنز باید به این نكته توجه كنیم كه خواسته مردم از طنز چیست.
وی در ادامه با اشاره به نوآوری و پیدا كردن شاخه‌های طنز افزود: تفاوت طنزها در تشخص طنزهاست و باید راهی را پیدا كرد كه طنز در قلب بیننده بنشیند.
آئیش در رابطه با گونه‌های مختلف طنز گفت: درساختن طنز نباید الگوبرداری كرد و مهمترین مسئله‌ی ساخت طنز، صادق بودن با خود است. یك طنز پرداز نباید فقط چیزی را كه به او دیكته می‌كنند به مرحله‌ی اجرا بگذارد. در این صورت است كه طنزپرداز می‌تواند پل مستحكمی را بین فرد و مخاطب برقرار كند.
وی با تاكید به این مسئله كه طنز هر كس مانند اثر انگشت و شخصیت او باید منحصر به فرد باشد گفت: گه گاهی عیبی ندارد كه طنزی كه ارائه می‌دهیم لزوما موضوعی را القا كند بلكه فرم طنز می‌تواند تاثیر محتوایی نیز بر اثر بگذارد.
آئیش در ادامه افزود: اصولا برای خلق یك شخصیت طنز باید فصل مشترك نقش و بازیگر را پیدا كرد در آن صورت است كه می‌توان شخصیت ماندگاری را در طنز داشته باشیم.
فرهاد آئیش درادامه این مطلب به این نكته تاكید كرد كه «البته نباید متن فیلمنامه و كارگردان را در این رابطه بی‌تاثیر بدانیم.
مرضیه برومند كارگردان سینما و تلویزیون درتكمیل صحبت‌های فرهاد آئیش گفت: نگاه طنز نگاهی تاثیرگذار و عمیق‌تری است و موجب می شود كه احساسات مخاطب را در دراز مدت برانگیزد. طنزپرداز علاوه بر سرگرم كردن و خنداندن مردم مسئولیت سنگین‌تری را بردوش دارد.
وی با اشاره به این مطلب كه غیر ممكن است كه یك هنرمند در ساختن طنز حرفی برای گفتن نداشته باشد، افزود: طنزپرداز باید موشكافانه به موضوع خود نگاه كند و توجه مسئولین و مردم را به ناهنجاری‌های موجود در جامعه جلب نماید.
وی با ابراز تاسف به وجود موانع و مشكلات بر سر راه طنز پردازان گفت: متاسفانه آن‌چه كه در طی سال‌ها فعالیت، مانع كارهایم می‌شود تحمل طنز و شوخی است و این كه این تحمل همیشه برای دیگران وجود داشته نه برای خودمان.
برومند با اشاره به خاطرات كودكی خود و یادی از سوسن تسلیمی ادامه داد: سفارش من به جوان‌ها این است كه دقیق باشند و در اطراف خود خوب نگاه كنند. و موضوعی را برای كار انتخاب كنند كه واقعا اتفاق افتاده باشد.
مسعود رسام از دیگر هنرمندان حاضر در همایش نیز در این رابطه صاحب نظر وعقیده بود.
وی با اشاره به صحبت‌های دیگر هنرمندان گفت: هنر رسوخ به اندیشه از طریق احساس است و با توجه به این جمله است كه متوجه می‌شویم رسالت طنز و طنزپرداز چیست.
وی در موردعلل ماندگاری آثار خوب در تاریخ به این نكته اشاره كرد كه در ساخت طنز مهم است بدانیم كه چه حرفی را چگونه بزنیم.
رسام در رابطه با گونه‌های مختلف طنز گفت:‌ اگر دید ما نسبت به آثار هنری سطحی نباشد، می‌توان از یك اثر پوچ نكته مورد نظر را بیان كنیم.
وی در رابطه با تفاوت طنز با تراژدی و درام بحث خلاقیت را مطرح كرد و افزود: در كارهای غیرطنز اگر اصول اولیه را به كار ببندیم باز هم به نتیجه می‌رسیم، ولی برای خنداندن و سرگرم كردن باید نوآوری و خلاقیت به كار برد و سختی كار طنز نیز در همین است كه همه چیز ظاهرا بر خلاف انتظار صورت می‌گیرد.
وی در ادامه مطالب خود افزود: اگر گاهی دیده می‌شود كه كارها نتیجه مورد نظر را نمی‌دهد به خاطر این است كه در اثر مورد نظر تقلیدی از آثار دیگران است و به نوعی فرد در ساخت طنز با خود صادق نبوده است.
در ادامه همایش به جهت این‌كه فضا از یك نواختی خارج شود، گفت‌وگوی دو طرفه‌ای با دانشجویان ترتیب داده شد و حضار سوالات خود را از هنرمندان در رابطه با موضوع همایش پرسیدند.
یكی از این سوالات علل موفقیت و ماندگاری آثار برومند بود كه مرضیه برومند در جواب این گونه پاسخ دادند كه در ساختن طنز قریحه مهم است. علاقه را نباید با ذوق و قریحه یكی دانست. باید توانایی خود را در این زمینه بدانیم.
مرضیه برومند دلیل موفقیت و ماندگاری آثار خود را گذاشتن نهایت توان در كارها دانست و گفت: از كارهای خود سرسری عبور نمی‌كنم و بارها و بارها متن‌ها را ویرایش می‌كنم تا وقتی جلوی دوربین می‌روم به متن خود اطمینان داشته باشم.
وی در ادامه با انتقاد از طنزهای تلویزیون ایران افزود: متاسفانه دراجرای كارها تمام ظرفیت وتوان افراد به كار گرفته نمی‌شود. باید در كارها زجر كشید، چرا كه بدون رنج و زحمت نتیجه‌ی خوب حاصل نمی‌شود.
دقیقه‌های پایان همایش به گلایه و شكایت جوانان منتهی شد.
مسعود رسام با سوال دانشجویی مبنی بر این‌كه چرا در تلویزیون از چهره‌های جوان و تازه كار كمتر استفاده می‌شود با مستثنی كردن كارهای خود از این مقوله گفت: متاسفانه كمتر دیده می‌شود كه در ساخت برنامه‌ها هزینه و بودجه را صرف برنامه‌ای كنند كه چهره‌های جوان و تازه كار در آن‌ها دیده می‌شود.
فرهاد آئیش در تایید صحبت‌های رسام افزود: برنامه‌ساز باید خطر كند. كارگردان راحت‌تر و تهیه‌كننده و مدیر تولید كمتر خطر می‌كنند اما اگر می‌خواهیم طنز ما رشد پیدا كند. باید مدیران تولید بیشتر خطر كرده و از افراد تازه كار و جوان استفاده كنند. زمانی برنامه طنز در تلویزیون ایران موفق می‌شود كه چهره‌های كلیشه‌ای و تكرای از برنامه‌ها حذف شود.
همایش نیز با نصیحت‌هایی از جانب هنرمندان به پایان رسید و هر یك مطالبی رااظهار كردند.
مرضیه برومند با انتقاد از سریال‌ها طنز در حال پخش گفت: به دانشجویان توصیه می‌كنم كه به جای انتقاد لفظی نظرات خود را به مسئولین ارائه دهند و بیشتر فعالیت داشته باشند و با استفاده ازامكانات فنی موجود ارائه دهند تا بتوانند برای تلویزیون ایران نمونه‌سازی كنند.
منبع: ایسنا
الهه


[ پنجشنبه 14 اردیبهشت 1385 - 07:05 ق.ظ ]
[ویرایش شده در : - - -]

[ پیام ()|| سارا ] [عمومی , ] [+]